Anders en rijker organiseren
Wat zeker focus houdt: de rijkere schooldag. Gezien het feit dat steeds meer leerlingen opgroeien in armoede, wordt dat een steeds urgentere opdracht, vindt Johan. “Willen wij kinderen en jongeren gelijke kansen bieden, dan zijn onze scholen en hun samenwerkingsnetwerk aan zet om, naast goed onderwijs, te bieden wat verder nodig is voor een goede ontwikkeling en een kansrijke toekomst.”
Het Aloysius Hulpteam voor geldzorgen hielp in 2023 tientallen gezinnen vooruit. Het team blijft ook in 2024 bestaan, maar er is op de scholen zelf veel meer aandacht gekomen voor ondersteuning van gezinnen die in armoede leven. Zo bieden veel scholen bijvoorbeeld gezonde maaltijden aan. “Door in 2024 ook die praktijkvoorbeelden meer met elkaar te delen, inspireren we elkaar weer”, hoopt Johan. “Scholen worden steeds meer de plek waar je leert, speelt, eet, optreedt, sport en lééft.”
Wat de komende jaren zeker ook prioriteit houdt, is aantrekkelijk werkgeverschap. Het lerarentekort is natuurlijk een landelijk probleem en ook sommige Aloysiusscholen hebben te maken met een tekort aan professionals.
Johan: “Door te zorgen voor een fijne, uitdagende werkomgeving, starters in ons onderwijs goed te begeleiden en coaching aan te bieden aan collega’s die werken combineren met hun (pabo)studie, laten wij iedereen weten: ‘Jij doet ertoe!’.” Daarnaast kijken scholen hoe zij hun onderwijs anders én tegelijkertijd dus ook rijker kunnen organiseren. Zij kunnen daarbij rekenen op ondersteuning van de impactteams.
De scholen in Gesloten Onderwijs staan daarbij voor specifieke uitdagingen, doordat de gesloten jeugdzorg en de wereld van jeugddetentie enorm in beweging zijn. “Mooi dat nu geregeld is dat er in elk geval extra geld komt om de nazorg voor onze leerlingen beter te regelen”, constateert Johan. “Onze scholen zijn daar met hun netwerkpartners al volop mee bezig.”