Leestijd 3 - 4 min
‘Onze’ Roos Leraar van het Jaar speciaal onderwijs!
“Doe het eens effe lekker wat anders!”
Ja! Roos Hoornick is Leraar van het Jaar! Fantastisch nieuws natuurlijk. Komend jaar is Roos naast haar werk op De Ortolaan in Roermond ook dé landelijke ambassadeur van het gespecialiseerd onderwijs. Zij wil collega’s vooral aanmoedigen om leerlingen te laten leren in de echte wereld en van echte situaties. Oftewel: “Doe het eens effe lekker wat anders!”

Aan support geen gebrek voor Roos. Vandaag vertrok een bus met leerlingen, collega’s, familie en natuurlijk ook haar vriend, naar de uitreiking. Die konden allemaal mee proosten toen Roos na gesprekken met de vakjury in Laren tot winnaar werd uitgeroepen door Andrew Niemeijer, voorzitter van Stichting Leraren van het Jaar, en Mariëlle Paul, staatssecretaris funderend onderwijs en emancipatie.

Collega’s trots op Roos

“Iedereen heeft zó meegeleefd”, vertelt Roos enthousiast. Zij werd aangemeld voor de verkiezing door collega Sonja, die optrok met andere collega’s uit het team, waaronder ook collega en vriendin Renske.

“Werd ik opeens gebeld dat ik in de top 10 was gekomen voor Leraar van het Jaar! Natuurlijk was ik vereerd … Ik doe gewoon mijn werk. Dan is het heel bijzonder om te horen dat collega’s in mij de Leraar van het Jaar zien.”

De collega’s van het praktijkteam waar Roos onderdeel van is, gaven de jury onder meer mee dat Roos haar werk zo goed wist te combineren met haar opleiding D&P (in het profiel Dienstverlening & Product ontwikkelen leerlingen brede (arbeids)vaardigheden die in allerlei branches nodig zijn, red.) die zij met een 10 (!) afrondde.

Ze houdt van gezellig kletsen, is sportief, een echte teamspeler en altijd in voor een geintje. En misschien wel het belangrijkste: Roos weet haar leerlingen met toewijding en passie zo te motiveren dat zij hun doelen wíllen halen.

De wereld in!

Voor de jury waren de aanbevelingen van het team reden om Roos in de top 10 te plaatsen. Daarna moest Roos een motivatiebrief met cv insturen en ze maakte een filmpje waarin leerlingen en collega’s haar nominatie onder-steunen. Dat overtuigde de jury opnieuw: Roos drong door tot de top 3.

“Daarna volgde een gesprek met de vakjury, we moesten een pitchvideo opnemen en we kregen een mediatraining. Heel leerzaam allemaal, maar ik probeerde vooral mijzelf te blijven en gewoon op z’n Roos te vertellen wat ik belangrijk vind.” En dat is? “Laat die boeken ook eens lekker los en ga de echte wereld in!”

Duurzame modeshow: betekenisvol leren

Leren in de ‘echte’ praktijk: daar staat Roos dus voor. Ze ontwerpt haar eigen D&P-lessen en probeert haar leerlingen zoveel mogelijk levensechte leerervaringen te laten opdoen. Zo organiseerden leerlingen vlak voor de zomervakantie bijvoorbeeld een geweldige ‘duurzame’ modeshow, in samenwerking met het plaatselijke kringloopbedrijf en met ouders, familie, vrienden en leerkrachten als publiek.

“Van tweedehands stropdassen maakten leerlingen croptops en ze pimpten oude blazers tot hippe jasjes”, illustreert Roos. “Leerlingen deden álles zelf: van de uitnodiging en PR voor de show tot de presentatie en de catering. Ze vonden het retespannend én supertof. Ik denk dat leren op deze manier zinvol en betekenisvol is voor leerlingen. Ik wil andere (aankomende) leerkrachten graag laten zien dat het af en toe ook anders kan. Ontwerp de lessen die jij wilt geven en maak er een feestje van!”

En nu … ambassadeur!

Als ambassadeur gaat Roos komend jaar díe dingen doen waar ze haar visie op onderwijs kan uitdragen en waar zij podium krijgt om het imago van jongeren in het speciaal onderwijs positief te beïnvloeden. “Het zijn toppers! Ik wil graag laten zien wat zij allemaal kunnen.” Er zal veel op haar afkomen, maar één voornemen staat vast. “Ik ga het op z’n Roos doen.”

auteur Anne-Marie Veldkamp
fotografie Maartje van Berkel

Aloysius Stichting

Leidsevaart 2 (ingang Rijnsburgerweg 4)

2215 RE  Voorhout

bestuur@aloysiusstichting.nl

0252 43 40 00